Moosegarden..

Nää.. det här är inte nån stick eller mönstersida, utan en grej som jag upptäckte för några månader sen.
Jag har ju mina rötter i jämtland och satt o surfade på lite olika sidor och googlade en del.
Då fick jag fram den här sidan
http://www.moosegarden.com/

Och så i samma veva hittades den här.. En webkamera där man kan följa älgarna under hela dygnet.
I alla fall när de kommer fram och äter.

http://www.webbkameror.se/djurkameror/moosegarden/index.php

image132
Så här kan det se ut ibland.. :)

Moose Garden är ett turistföretag som är beläget i Orrviken, strax utanför Östersund. Moose Garden startade 1997, då tog de hand om två övergivna älgkalvar, och därmed började det stora "älgäventyret".

Det finns just nu sex st jättetama älgar (Elvira.Blenda, Hälge, Beppe, Nordis och Bettan) + ett antal rådjur i ett hägn på 15 ha.
Besökarna får gå in i älghägnet, klappa och gosa med älgarna.

Dessa frukter och bär har älgarna provsmakat under några månader.
Mango, granatäpplen, sharonfrukt, carambola, papaya, katusfikon, passionsfrukt, kiwi, tamarillo, cantaloupemelon, lime, röda plommon, ananas, kumquat, jordgubbar, sockermelon, hallon, gula plommon, psysalis, fudji, feijoa, blodgrapefrukt, rambutan, honungsmelon, manodra, pitahaya, grenadilla, pepino, maracuaya, banan, nektarin, jumbopapaya, vattenmelon, fikon och slutligen dadlar.

De är ju mest exotiska frukter. Det gick inte att hitta andra i Östersund. Älgarna åt upp alla frukter. Så det är väl klart att dom som andra, gillar socker.

Följande bilder på älgarna har jag lånat från deras fina blogg.

image133
Här serveras pitahaya Fruktköttet är mycket saftigt och det är antingen rött eller vitt med en mängd små svarta kärnor, som går att äta Smaken är mild söt och aromatisk. Smaskens tyckckte de.

image134
Pitahaya är en slags kaktusfrukt. Den röda har ganska stora mer eller mindre röda fjäll som skal.


image135
Här fick dom smaka på Tamarillo. Den kommer från Peru från början och är släkt med tomat. Kallas för trädtomat.
Mycket delikat


image136
Här mumsas på citron.

image137
Hälge står och mumsar på dagens exotiska frukt. Röda plommon från Cape Town i Sydafrika.


image139
Älgkon Nordis smaskar på en fruktsallad bestående av gul melon och nektarin.

image142
Passionsfrukt var också godis..

image143
Sista fruktbilden blir Kiwi. Den åts med njutning.

Allt det här och massor därtill kan man läsa om i deras blogg. Där skrivs om vilka besökare man har och det dagliga livet på Moosegarden..
En sista bild bara som jag tycker är så fin o mysig..

image144
Va!!?? ni hittade mej i alla fall. Jag som trodde jag hade gömt mej så bra!.. ( Man kan tänka sej att hon hade såna funderingar).. he he..

Kommentarer
Postat av: Strumpstickan

Underbart!

2008-05-15 @ 07:54:18
URL: http://intestickbloggen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Vem länkar till mej?