Vikingar och havsbad..

i söndags styrde vi vår kosa söderut.
I år tänkte vi semestra en vecka i Skåne. Vi anlände till Höllviken, lite norr om Skanör - Falsterbo. Vi har hyrt en stuga i Fotevikens Stugby. Där pågick Vikingamarknad för fullt när vi anlände.
Det finns ett vikingamuseum där man byggt upp autentiska hus som man bebor och lever i under sommartid.












Jag köpte ett svart fårskinn och tre härvor ullgarn. Vi gick runt där i ca tre timmar. Sen åt vi en god måltid på restaurang Sankta Lucia i Höllviken. Jag åt en plankstek som var bland den godaste jag ätit.

Efter det for vi ner en sväng till Skanör - Falsterbo och kikade lite.


Vi smet tvärs över golfbanan i Falsterbo, ner till havet som ligger bakom den. Härlig sand..



Det här är 48 st vindkraftverk som finns på  Lillgrund i havet strax söder om Öresundsbron. Verkligen häftigt att se dem mitt ute i havet. Man kan se dem från vår stuga.

I går måndags tog vi en tur uppåt och hamnade i Vallåkra där vi hittade  Wallåkra Stenkärlsfabrik. Ligger lummigt och fint  i Rååns dalgång..
Där köpte jag två st härliga kaffemuggar.










Vi tog en fika vid cafe´t och mumsade på supergod morotskaka med bärröra bestående av körsbär, lingon, björnbär och icke identifierbara goda bär.. ;)


Kolla bara i vilket härligt kaffegods vi blev serverade. Kopparna var jättegoda att dricka ur.. (det var såna jag köpte.. ;) )






Vi for vidare upp till Helsingborg. Knatade upp i kärnan och kollade på utsikten över stan.




Vi passade på att ta en tripp över till Helsingör och strosade runt lite där.




En tur till Kullens fyr blev det också innan vi styrde vår kosa hemåt.. Nöjda och belåtna med vår dag.


Idag har vi tagit det lugnt.. Solat lite, mest i skuggan dock..  En sväng till Trelleborg, är det längsta vi varit idag.

Som tur är så har vi luftkontitionering i vår stuga så vi sitter just nu nästan och fryser.. Gott, gott.
Nu är det snart dags för sängen.. Vi får se vad vi hittar på i morron..
Natti natti..

Kommentarer
Postat av: Viktoria - ♥ s t j e r n f a l l ♥

Oj, vad du ser ut att ha haft det härligt.



Jag har länge velat besöka den vikingabyn. Men jag tror jag bor för nära för att det ska bli av ;) Det är ju så ibland, man tar sig inte tid att besöka sådana ställen som ligger allt för nära en, det är först när man åker tvärsöver landet man kommer på tanken att besöka sådant.



Du måste haft tur med vädret, har ju varit strålande sol i mer än en vecka nu :D

2009-07-01 @ 13:03:01
URL: http://stjernfalls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Vem länkar till mej?